تولدی دیگر

Thursday, November 20, 2008

دختران ننه دریا

داشتم وبلاگ گردی می کردم که که یه جایی به عبارت "دختران ننه دریا" برخوردم. البته موضوع هیچ ربطی به شعر دلچسب و زیبای دختران ننه دریا نداشت ولی همون کافی بود که منو به خاطرات بچگی ببره.

بابای من همیشه این شعر رو واسم می خوند و من خیلی خیلی دوستش داشتم. بچه تر که بودم خیلی مفهوم شعر رو درک نمی کردم ولی احساس می کردم که شعر غمگینه و این غمش رو دوست داشتم.

این شعر یه حس خیلی خوبی واسم دارم. هنوزم که هنوزه یه وقتایی که میریم خونه بابا خودمو واسش لوس می کنم و ازش میخوام که واسم بخونه. آخرین بار که ازش خواستم که واسم بخونه کلی از شعر رو یادش رفته بود. بغضم گرفت. یه دفعه برای اولین بار رد پیری رو توی وجود پدرم احساس کردم و دلم از درون شکست.

امروز با دیدن این عبارت رفتم و متن شعر رو پیدا کردم و کلی ذوق کردم. حالا دیگه واسه بابای نازنینم پرینتشو میگیرم تا بتونه همیشه واسه من، باربدم و دخترک توی راه این شعر خاطره انگیز رو بخونه.

متن کامل شعر رو و همچنین دکلمه شعر رو با صدای زیبای احمد شاملو می تونید اینجا ببینید.

قصه دختران ننه دریا*

یکی بود یکی نبود

جز خدا هیچی نبود

زیر این طاق کبود،

نه ستاره

نه سرود.

عمو صحرا،تپلی

با دو تا لپ گلی

در باغو بسته بود

دم باغ نشسته بود:

«…عموصحرا! پسرات کو؟»

«…لب دریان پسرام

دخترای ننه دریارو خاطر خوان پسرام.

طفلیا،تنگ غلاغ پر،پا کشون

خسته و مرده،میان

از سر مزرعه شون.

می شینن با دل تنگ

لب دریا سر سنگ

طفلیا شب تا سحر گریه کنون

خوابو از چشم به در دوخته شون پس می رونن

توی دریای نمور

می ریزن اشکای شور

می خونن …آخ که چه دلدوز و دلسوز

می خونن! … :

«…دخترای ننه دریا! کومه مون سرد و سیاس

چش امیدمون اول به خدا،بعد به شماس

......................................

* قصه دختران ننه دريا از شادروان احمد شاملو

Labels: ,

7 Comments:

  • At 11/20/2008 07:48:00 AM , Anonymous Anonymous said...

    هم يادآوری شعر و هم شنيدن صدای شاملو مزه داد.ه
    ممنون.ه
    اميدوارم بزودی سه تايی در بغل پدرت ولو بشين و قصه رو از زبونش بشنوين.ه

     
  • At 11/20/2008 09:31:00 AM , Anonymous Anonymous said...

    man hamishe azin noe shera ba zabane taghriban koodakane khosham miumad.
    nemidunam ketabe "darya pari kakol zari" ro khoondid ya na!
    khoondane un ham khali az lotf nist.
    "darya pari sobh ta ghoroob velo mishod roo mase ha
    delam mikhad hamin alan beram ghorboone un ghaddo baalaa"

    ino alan khodam goftam :-)))

     
  • At 11/20/2008 09:38:00 AM , Anonymous Anonymous said...

    ye kashti boodo nakhoda,
    ba ye parie naghola,
    nakhoda bood sasan bala,
    tu fekre seyde mahia,
    pari oftad tu tooresh,
    ye maach gozasht roo roonesh

    inam dovomin manzoomeye bolandam
    :-))))

     
  • At 11/20/2008 10:14:00 AM , Anonymous Anonymous said...

    دريا پری کاکل زری رو ميتونين در سايت راوی
    http://audiostory.blogspot.com/2008/06/1384-23-5.html
    پيدا کنيد.ه

     
  • At 11/20/2008 11:45:00 AM , Anonymous Anonymous said...

    Bebakhshid commentam rabti be mozoo nadare, shayad behtar bashe khodam ye weblog dorost konam, vali doost dashtam inja harfaam ro bezanam:

    Adam zoodtar az unch ke fekr mikone pir mishe, ye dafe be khodet miay mibini dige tavanaie kheyli kara ro nadari, hata nemituni ye dooste jadid peyda koni. Mibini dige mesle dorane koodaki nist ke ye shokolat bedi be 1 nafar behesh begi dooste man mishi?

    Vaghti chand ta az doostaye hamishegito az dast midi taze yadet miad ke yadet rafteh chetor ye doost peyda koni…

    Yadet miad ke doostaye to male chand sale ghabl boodan.
    Hala khodeto tako tanha tu ye donyaye sardo birooh mibini ke nemishnasish,
    Hala mifahmi ke har kasi tasavoresh az donya ba atrafianesh hast, yani donya ro ba adamayi ke mishnase tarif mikone.
    Hala vaghean fahmidam yeki mige to donyaye mani yani chi.

    Hala mifahmam tashkile khanevade yani chi. Yani donyato ba adami tarif koni ke dige tarket nakone, injoori ta akhare omret hichvaght dochare sar dar gomi nemishi.
    Hala midunam ba ki mikham ezdevaj konam, ba kasi ke betanhai betoone hame donyam beshe...

     
  • At 11/20/2008 01:58:00 PM , Anonymous Anonymous said...

    ساسان خان
    حتما وبلاگ بنويس و ما رو هم در جريان بگذار.ه

     
  • At 11/20/2008 08:45:00 PM , Anonymous Anonymous said...

    من تا بحال اين شعر رو نشنيده بودم ولي خيلي ناز بود. در ضمن من احساس ميكنم بخاطر پير شدن باباها لازم نيست غصه بخوريم. منم عاشقانه پدرمو دوست دارم. بنظرم پير شدن يه قسمتي از زندگيه كه اگه آدما خوب زندگي كرده باشن خيلي هم زيبا ميتونه باشه. مطمئنا" پدر تو خيلي خوب زندگي كرده چون دختر نازنيني مثل تو داره.

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home